Urbani izziv Leto 2024, št. 19, december 2024
: 139-141
(Članki)
Avtor
Aljaž Plevnik
Urbanistični inštitut Republike Slovenije, Ljubljana
aljazp@uirs.si
Tom Rye
Urbanistični inštitut Republike Slovenije, Ljubljana
tom.rye@himolde.no
Luka Mladenovič
Urbanistični inštitut Republike Slovenije, Ljubljana
lukam@uirs.si
Mojca Balant
Urbanistični inštitut Republike Slovenije, Ljubljana
mojcab@uirs.si
Andraž Hudoklin
Urbanistični inštitut Republike Slovenije, Ljubljana
andrazh@uirs.si
Naslov članka
Spodbujeni promet – zakaj širitev cest kljub velikim
naložbam ne odpravi zastojev
Povzetek
Širitev cest in gradnja novih prometnic vodita v povečanje prometa,
imenovano spodbujeni promet. Učinki tega so še posebej izraziti
v urbanih območjih in na že predhodno preobremenjenih cestah.
V članku povzemamo rezultate raziskav, ki kažejo, da se prometne
zmogljivosti na prenovljenih ali novih cestah zapolnijo v od dveh do
petih letih, kar vodi v obnovitev in poslabšanje zastojev. Spodbujeni
promet lahko tudi povzroča manjšo uspešnost javnega prevoza ter
povečevanje suburbanizacije in razpršene poselitve. Namesto širitve
cest so učinkovitejši ukrepi za obvladovanje prometnega povpraševanja,
kot so zaračunavanje uporabe cest po dejanski uporabi, parkirnine,
prostorska politika, ki zmanjšuje razpršeno poselitev, ter ukrepi
za izboljšanje alternativ avtomobilom, kot so boljši javni prevoz, ločeni
pasovi za vozila z več potniki in razširjeno kolesarsko omrežje.
Ključne besede
spodbujeni promet, zastoji, celostno prometno načrtovanje, suburbanizacija